top of page

חקרו את ירושלים גילו בה...

חקר ירושלים

גננות רבות מתבקשות מטעם הפיקוח לחקור את ירושלים, אבל גם בלי דרישת הפיקוח, ירושלים זה נושא רחב מאוד שקשה לבחור מה ללמד עליו. כדי להתמקד בנושא אחד אני מציעה לעסוק בחקר. בניוזלטר הזה אני רוצה להציג לכם ​מודל לחקר פשוט, שלב אחרי שלב, שיעזור לכם לפתח חקר כייפי עם הילדים, בהצלחה! ​איך מתחילים? ​בוחרים נושא ​ניצור מפת חשיבה. זו יכולה להיות מפת חשיבה פשוטה של "שמש"​ ​ מה מזכירה לי המילה ירושלים: ​כותל, בית המקדש, הרכבת, גן החיות, המפלצת, עיר דוד, שוק מחנה יהודה, מגדל דוד.... ​מה בא לי לחקור? או מה יעניין את הילדים וגם אותי? ​בשביל הדוגמה: לי בא ללמוד על הרכבת בירושלים. ​יופי יש נושא. ​טיפ: אל תבחרו נושא אם הוא לא מעניין אתכם בכלל! ​ניצור סקרנות ועניין : ​איך אני מעוניינת להגיש את הנושא לילדים? אפשרויות : ​​נביא אמצעי המחשה: רכבת צעצוע/גלגל של רכבת או חלק אחר מרכבת (מה זה יכול להיות? גלגל של?) ​להביא תמונות של רכבות/תמונה של גלגל ​אפשר הכל , אפשר דבר אחד. ​יוצרים שיח: ​מה הבאתי לכם? ​מה זה? ​איפה יש כזה? ​מי נסע פעם ברכבת? ​מה יש שם? ​מה אתם רואים? כותבים את התשובות ​מאזינים לילדים ​שואלים ​אם הילדים לא שואלים באופן טבעי, נעודד אותם לשאול ​אם גם זה קשה: נשאל בעצמנו ונראה אם זה מעניין אותם ​בוחרים שאלה ​אם יש יותר משאלה אחת ​כאן בחרתי: למה לרכבת יש הרבה גלגלים? ​משערים ​מה דעתכם התשובה? ​​כל תשובה אפשר​ית כרגע, לא פוסלים שום הנחה.​ ​אוספים מידע: איך נדע? ​נבדוק בספר/אינטנרט/נשאל הורים/נביא מומחה ​לומדים ​ומתעדים קוראים מתוך המידע שאספנו ​מכינים דגמים של רכבת מגרוטאות וסופרים שיש לה מספיק גלגלים ​אולי גם למדנו שלרכבות חדשות אין גלגלים ​איך לקשור את זה לירושלים? ​ סיפור: לספר לילדים סיפור על רכבת בירושלים שעוברת בכל מיני מקומות חשובים ​להציג: נסע ברכבת דמיונית אל ירושלים, נסע ברכבת דמיונית בתוך ירושלים ונבקר בכל מיני מקומות ​זכרו, הלב של החקר זו המוטיבציה, הסקרנות והעניין של הילדים. ​אם השאלה לא מעניינת את הילדים- חפשו שאלה אחרת, נושא אחר... ​אנחנו מלמדים מיומנויות! הידע הוא משני! ​כדאי לעבוד בקבוצה קטנה ולא עם כל הגן! ​יש לך שאלה על חקר? אשמח להדריך אותך, לקצר לך תהליכים, ולעזור לחקר שלך להמריא! ​צרי קשר: mazpen2016@Gmail.com ​​בהצלחה! ​אביטל פריאל


bottom of page