top of page

חנוכה קניות ומה שבניהם

חנוכה כבר מעבר לפינה, החנויות מלאות שפע של רעיונות ליצירות זוהרות, חנוכיות מהממות, וסביבונים צבעוניים, וזה הזמן להתחיל להתכונן.

איך מתכוננים?

דבר ראשון, לא הולכים לקנות.!

זאת אומרת בלי לתכנון מקדים....

חבל לקנות דברים שאחר כך נשארים לשנה הבאה... ולשנה שאחריה רק כי זה היה יפה בחנות...אבל אין מה לעשות עם זה...

אז מה כן?

לשבת לתכנן. מה אני רוצה ללמד השנה על חנוכה? שימו לב, מה אני

רוצה, מה בא לי. אני אמנם מחויבת לתוכנית הליבה אבל לא לשום תכנית לימודים אחרת...

חנוכה הוא נושא עצום. כדאי לעבוד עם מפת חשיבה ולהעלות את כל הנושאים שאני חושבת עליהם.

(אפשר להוריד מפת חשיבה מהאינטרנט, זה נקרא XMind או לסרטט על דף חלק. כל נושא אפשר לסמן בצבע אחר כדי ליצור הפרדה ויזואלית שתעזור לסדר את החשיבה ).

יעלו המון נושאים, לא נלמד את כולם. תבחרי את אלה שאת אוהבת, שכייף לך ללמד אותם.

אחרי שבחרתי נושא:

נתכנן כמה זמן אני רוצה לעסוק בכל נושא? שבועיים? שלושה? חודש?

נסמן ביומן.

כדאי לערוך טבלה מסודרת עם הרעיונות שלך לפיתוח הנושא:

מפגשים, פעילות בקבוצה קטנה, יצירה, מתמטיקה, אוריינות, תנועה, מרכזי למידה, משחקים, מעברים, סיפורים, בישול ואפייה ועוד.

עכשיו...נתכנן מה צריך לקנות:

אלו חומרים אני צריכה כדי להכין את היצירות שתכננתי?

אלו אמצעי המחשה אני צריכה לסיפורים?

מה אפשר לבקש מההורים להביא?

אולי יש חומרים שאפשר למחזר ולא חייבים לקנות? כמה מזה יש לי בגן? כמה עוד לאסוף?

שווה לקפוץ לארון חומרי היצירה, לפתוח את הארגז משנה שעברה ולגלות שם אוצרות...

קניית חנוכיות

יש מבחר עצום ושפע של חומרים. מה לעשות?

תקנו מהכל. קצת.

טוב, במסגרת התקציב...וגם ביכולת של הילדים שלכם לבחור. אם הילדים שלכם לא רגילים לבחור או מתקשים לבחור תנו להם לבחור מתוך שני חומרים או שלושה. שפע גדול מדי גם יוצר בלבול...(זוכרים מה קרה לכם בחנות מול השפע?)

תנו לילדים לתכנן את החנוכייה שלהם, לבחור את החומרים, לבחור את הצבעים, לבחור את הגודל, לתכנן את ההעמדה של השמש לעומת הקנים. תכנון ובניה של חנוכייה היא הזדמנות נהדרת לפתח אצל הילדים חשיבה ולמידה משמעותית של הלכות חנוכייה. נכון, אולי לא כל החנוכיות יהיו מעומדות לקבלת פרס החנוכייה היפה אבל כולן יהיו מקוריות ואהובות על הילדים.

עם ילדים בוגרים יותר אפשר לעשות תיעוד של הכנת החנוכייה, ולפתח חשיבה מטא-קוגניטיבית.

תיעוד בעל פה: נזמין את הילדים להציג את החנוכייה שלהם וכל ילד יספר איך הוא בנה ותכנן את החנוכייה שלו. כדאי להזמין בכל פעם קבוצת ילדים ולא את כולם יחד...

צילום: נצלם את שלבי העבודה ואחר כך נשוחח על התמונות: מה רואים בכל תמונה.

כתיבה: הילד יספר, אנחנו נכתוב את התיאור ונצמיד בפתק לחנוכייה.

הכנת מדריך לילדים אחרים: איך בניתי את החנוכייה שלי. הילד יתאר, אנחנו נכתוב והוא יצייר.

טיפ איך להשיג יותר בפחות זמן:

לעבוד בשיתוף פעולה עם הצוות שלך. לשבת עם הסייעות, והגננת המשלימה ולתכנן יחד את הנושא. צוות מעורב בחשיבה הוא צוות שמשתף יותר פעולה.

הכינו לוח בו משובץ מה עושים בכל יום

חלקו תפקידים מוגדרים לסייעות. כדאי לשאול אותן מה הן אוהבות. אולי לספר סיפור, אולי להכין עם הילדים משחק, אולי לבשל איתם?

לתכנן מראש מתי מכינים את החומרים לפעילות.

להחליט אלו דברים את רוצה לעשות ומה את יכולה לתת לסייעות

ככל שתדעי בצורה בהירה יותר מה עושים, כך תבזבזי פחות אנרגיה, תהי ממוקדת ויעילה!

מוזמנות לכתוב לי, אלו נושאים מעניין אתכן לפתח לקראת חנוכה? ונשתדל לתת מענה ...

קנייה מהנה

אביטל


bottom of page