top of page

שתי הצעות לפעילות בתום החג

בתום חופשת החג הארוכה נחזור אל הגן ונרצה לשמוע את חוויות הילדים.

גננות רבות משוחחות עם הילדים על חוויות החג, חלקן מאפשרות ביטוי בעל פה לחלק מהילדים, כי הרי לא נוכל לתת לכולם להשתתף...הילדים מאבדים סבלנות.... חלקן מאפשרות לילדים ביטוי על ידי ציור. הילדים מקבלים דף, מציירים את החוויה והגננת כותבת את מה שהם מספרים לה. את הדף מכניסים לתקיה בה אוספים חוויות מכל השנה.

היום אני רוצה להציע אפשרות נוספת לשיתוף חוויות החג.

דרמה משתפת

הילדים חוזרים לשיגרה מסודרת אחרי שפע של חגים: ראש השנה, יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. לכל חג היו מנהגים, מאכלים, ביקורים משפחתיים, נסיעות וטיולים. זו הזדמנות לערוך עיבוד של כל החוויות ולאפשר לכל ילד להיזכר ולספר על משהו שחווה במהלך התקופה הארוכה הזו.

מטרת הפעילות היא להזכיר לילדים באמצעות חפצים שונים, את החגים שעברו ולאפשר להם להציג בעזרתם את החוויות שלהם.

מה צריך:

שופר

דגל שמחת תורה

תפוח

ארבעת המינים

רימון

קישוט של סוכה

מחזור

מצלמה

כובע מצחיה

בקבוק מים

ספר תורה קטן

תמונה של תרנגול\מטבעות כסף

פמוטים

גביע יין

תיק טיולי

כדור

חפצים נוספים שמציגים חוויות מהחגים

הפעילות:

בפתיחה ניתן להציג את החפצים ולשאול את הילדים מתי השתמשו בכל חפץ. הגננת יכולה להציג לילדים משהו שהיא חוותה בחגים בעזרת החפץ , והילדים צריכים לנחש מה היא עשתה בחג.

לאחר מכן הגננת תזמין ילדים אחרים להציג ללא מילים משהו שהם עשו בחג בעזרת החפצים.

אחרי שהילדים גילו מה הייתה החוויה ניתן לשאול את הילד המציג שאלות לגבי החוויה שלו או לאפשר לו להרחיב מעט.

אפשר גם להציע לילדים להציג ללא חפץ.

המשחק הזה מאפשר לכל הילדים להיות פעילים במפגש לאורך זמן. הם לא רק צופים\ מקשיבים הם צריכים לנחש או לתכנן מה הם רוצים להציג.

שתיל של אתרוג

כשלימדתי בגן ליווה אותי ד"ר דוד ברודי, ממכללת אפרתה. אחת ההצעות המפתיעות שלו (והיו לו הרבה כאלה) הייתה להכין שתיל של אתרוג מהאתרוגים של חג הסוכות. ההכנה של השתיל הייתה למידה בפני עצמה, והמעקב היה מרתק עבור הילדים. בשונה מזריעה של זרעי פרחים או הנבטה של קטניות כאן הילד רואה את התהליך מהפרי עצמו אל השתיל שלו. אם פועלים בצורה נכונה, עד טו בשבט צריך להיות לילדים שתיל מוכן. כדי לא ליצור אכזבה אצל הילדים, כדאי לזרוע גם זרעים של דשא.

מה צריך?

אתרוגים: לפני החג (וכדאי גם לתת תזכורת בסופו) נבקש מההורים לשלוח אל הגן את האתרוגים שלהם.

שק אדמה לזריעה( ישאר לכם לעציצים נוספים)

כלי לזריעה לכל ילד או אחד גדול משותף לכל ילדי הגן או לכל קבוצת ילדים

מהלך הפעילות:

בקבוצה קטנה נפתח יחד עם הילדים את האתרוג, מומלץ לקלף.

נבדוק מה יש בתוכו?

נראה את הפלחים, נפתח גם אותם, נגלה את הבקבוקונים ואת הגרעינים

נספור את הגרעינים

נשאל את הילדים מה לדעתם הטעם של האתרוג?

ניתן למי שרוצה לטעום

נשאל את הילדים :

אם אנחנו רוצים שיהיו לנו עוד אתרוגים מה צריך לעשות? או מה אפשר לעשות חוץ מלקנות בסופר?

נספר לילדים על הפלא שגדל בתוך האתרוג- הגרעין, שהוא זרע קטן ובתוכו טמון כוח גדול.

נציע לילדים לזרוע את הזרע.

בהתאם לגיל אפשר לשאול אותם איך זורעים, מה צריך כדי לזרוע.

,אפשר לחלק את הזרעים שווה בשווה. בהתאם למספר הזרעים נחליט אם זו זריעה קבוצתית או לכל ילד.

צריך לשים לב שהזרעים שלמים

לפני שזורעים שוטפים את הזרעים, מייבשים ורק לאחר מכן זורעים אותם .

ניתן לתת לילדים לקשט את הכלי בו נזרע את הזרעים.

עורכים מעקב כל יומיים, תראו שהילדים ניגשים לשם בעצמם....

חוגגים כל שינוי!

אפשר לתעד באמצעות מצלמה, או ציור את הגדילה של השתיל בתוך מחברת חלקה המיוחדת לכך.

סיפורים מתאימים לספר: "זרע של גזר" ו"הדלעת המופלאה", שניהם ספרים מופלאים המתארים גדילה של צמח מהזרע לפרי.

עד כאן להפעם, אשמח לשמוע מכם, אפשר גם לשלוח אלי שאלות ולשתף בקבוצות הפייסבוק שלנו בעשייה שלכם!

אביטל

אהבת את התכנים?

בואי לקבל את שני המדריכים שלי במחיר מיוחד:

(לגלול עד סוף המודעה)

https://n.sendmsg.co.il/Minisites.aspx?p=60964-26044552368-11864

רימון


bottom of page